ASUHAN KEPERAWATAN KELUARGA PADA ANAK USIA SEKOLAH DENGAN KECANDUAN GAME DI DUSUN GAYAMAN KECAMATAN MOJOANYAR
Abstract
Interactive patterns allow engaging directly with a child's life. Supervision of parents plays an important role in children's play activities. The purpose of this study was to implement family nursing care for school-age children with game addiction in Dusun Gayaman, Desa Gayaman, Kecamatan Mojoanyar, Kabupaten Mojokerto. The design used in this study way a case study, the study used 2 families. then made nursing diagnoses intervention, implemention and evaluation. Diagnose of tension risk of the role of caregivers his related to the inability of the family to apply the right parenting style and readiness to improve health related to the family's ignorance of the negative impact of the game. The method of collecting data by interviews, observation, and documentation using the family nursing care format.The results obtained from assessment were complaints of both families, namely not knowing and not being able to apply parenting to the negative impact of the game. Interventions and implementation that were carried out was giving time limits, encouraging parents to be assertive in the pattern of children's education. The evaluation obtained family of client's 1 and client 2 said that they understood the appropriate parenting to prevent the negative impact of the game.
Metrics
References
Anggraini, Rizky. (2018). Dampak pengasuhan orang tua yang kecanduan game online terhadap perkembangan anak. (chrome extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html). diakses pada tanggal 14 Februari 2019
Ali, Zaidin. (2010). Pengantar keperawatan keluarga. Jakarta : EGC
Andarmoyo, sulistyo. (2012). Keperawatan keluarga konsep teori, proses dan praktik keperawatan. Yogyakarta : Graha ilmu
Anies. (2016). Penyakit berbasis lingkungan: berbagai penyakit menular dan tidak menular yang disebabkan oleh faktor lingkungan. Yogyakarta: Ar-ruzz media.
Astuti, apriliana kuntoro. (2016). Pelaksanaan perilaku sehat pada anak usia dini. (https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/download/551/358/&ved=zahukewin-mmg6pjiahvlwxokhx4qaeyqfjaaegqibxab&usg=aovvawitud-mcwk_amom5-cgmyjg). Diakses pada tanggal 18 Juni 2019
Bulechek, Gloria M, dkk. (2013). Nursing interventions classification(NIC) Edisi keenam. Indonesia : Mocomedia
Dinata, Okto. (2017). Relationship Online Clash Of Clans Game On Social Behavior.(chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.
html). diakses pada tanggal 4 Februari 2019
Efendi, Novian Azis. (2014). Faktor Penyebab Bermain Game Online Dan Dampak Negatifnya Bagi Pelajar. (chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html). diakses pada tanggal 28 Februari 2019.
Fam, Genio. (2010). 99 Tips Mencegah Anak Kecanduan Game. Yogyakarta : Leutika
Herdman, Heather & Kamitsuru, shigemi. (2018). NANDA-I Diagnosis keperawatan definisi dan klasifikasi 2018 – 2020 Edisi 11. Jakarta: EGC
Jap, Tjibeng, dkk. (2014). The Development of Indonesian Online Game Addiction Questionnaire. (chromeextension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofoho
efgiehjai/index.html). diakses pada tanggal 18 januari 2019
Kartiningrum, Eka diah. (2015). Pengantar Biostatistik. Surakarta : CV kekata group
Kusumawati, Rosi, dkk. (2017). Perbedaan Tingkat Kecanduan (Adiksi) Games Online pada Remaja Ditinjau dari Gaya Pengasuhan.(chromeextension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehj
ai/index.html).diakses pada tanggal 18 januari 2019
Kusuma, Yudha Laga Hadi & Kartiningrum, Eka Diah. (2016). Perbedaan Kreativitas Setelah Diberi Terapi Musik Klasik (Mozart) Dan Modern Jazz Pada Anak Prasekolah. (chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojo
fohoefgiehjai/index.html). diakses pada tanggal 4 Februari 2019
Maryani, Lidya & Muliani, Rizki. (2010). Epidemiologi kesehatan. Yogyakarta : Graha ilmu
Oktavianti, Eka widiya. (2017). Hubungan frekuensi bermain game online terhadap kemampuan interaksi sosial pada remaja. (chrome-extension://mhjfbmdgCfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html).diakses pada tanggal 2 Februari 2019
Izzaty, Rita Eka. (2010). Perkembangan Anak Usia 7 – 12 Tahun. (http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pengabdian/dr-rita-eka-izzaty-spsi-msi/perkembangan-anak.pdf). diakses pada tanggal 28 Februari 2019
Setiawati & Dermawan. (2008). Penuntun Praktis Asuhan Keperawatan Keluarga edisi 2. Jakarta: Trans info media.
Surbakti, E.B. (2012). Parenting anak-anak. Jakarta: PT Gramedia.
Susanto, Ahmad. (2012). Perkembangan anak usia dini pengantar dalam berbagai aspeknya. Jakarta: Kencana prenada media group.
Surbakti, Krista. (2017). Pengaruh Game Online Terhadap Remaja. (chromeextension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html). diakses pada tanggal 2 Februari 2019
Syahran, Ridwan. (2015). Ketergantungan online game dan penanganannya. (chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html), diakses pada tanggal 18 januari 2019
Ulfa, Mimi. (2017). Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Perilaku Remaja. (chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.
html). diakses pada tanggal 20 januari 2019