Pendidikan Dan Pelatihan Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Menstimulasi Kreativitas Anak Usia Dini
Abstract
KB Darul Huda and TK Dharma Wanita Desa Gayaman Mojoanyar Mojokerto are kind of the schools for preschool children in Gayaman Village. Efforts to stimulate creativity are one of the main problems faced by schools with very limited educational facilities. Therefore it is necessary to make efforts in education and training on the stimulation of early childhood creativity that can be applied easily. Educational efforts carried out 4 times about the concept of pre-school children, creativity, stimulation of creativity through music therapy, playing colors, playing with dolls and a combination of brain gymnastics and classical music. The results of the service show an increase in the ability of teachers to stimulate student creativity and an increase in student creativity. From the results of qualitative studies show students begin to be able to use and mix colors well so that it increases the value of creativity scores.
References
2. Al-Hajjaj, Yusuf Abu (2010). 30 Kiat Meledakkan Kreativitas Anda Kreatif Atau Mati. Surakarta: Al-Jadid
3. Campbell, D (2002). Efek Mozart, (http://EfekMozart.blogspot.com). Diakses pada tanggal 2April 2012
4. Dahlan, Djawad (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya
5. Djohan (2006). Terapi Musik. Yogyakarta: Galangpress
6. Djohan (2009). Psikologi Musik. Yogyakarta: Galangpress
7. Gandasetiawan, Ratih Zimmer (2009). Mengoptimalkan IQ & EQ Anak Melalui MetodeSensomotorik. Jakarta: Libri
8. Hidayat, A.Aziz Alimul (2003). Pengantar Ilmu Keperawatan Anak 1. Jakarta: SalembaMedika
9. Hurlock, Elizabeth B (2002). Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
10. Kasdu, Dini (2003). Anak Cerdas. Jakarta: Niaga Swadaya.
11. Kurniati, Euis & Rahmawati, Yeni (2010). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak.Jakarta: Prenada Media Group
12. Musbikin, Imam (2010). Kehebatan Musik Untuk Mengasah Kecerdasan Anak. Jakarta:Power Books
13. Nashori & Fuad Diana Muchram (2002). Mengembangkan Kreativitas Dalam PrespektifPsikologi Islam. Jogjakarta: Menera Kudus
14. Nirwana, Ade Benih (2011). Psikologi Ibu, Bayi dan Anak. Yogyakarta: Nuha Medika
15. Notoatmojo, Soekidjo (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta
16. Nurmayani. (2014). Bermain dan KreativitasPada Anak Usia Dini . Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Vik 20 Nomor 77 Tahun XX September 2014. Dalam https://jurnal.unimed.ac.id/2014/index.php/jpkm.
17. Nursalam (2008). Konsep dan Penerapan Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan. Jakarta:vSalemba Medika
18. Olivia, Femi & Ariani Lita (2012). Menstimulasi Otak Anak Dengan Stimulasi Auditori. Jakarta: Kompas Gramedia
19. Olivia, Femi & Ariani Lita (2012). Menstimulasi Otak Anak Dengan Stimulasi Auditori.Jakarta: Kompas Gramedia
20. Rasyid, Fathur (2010). Cerdaskan Anakmu Dengan Musik. Jogjakarta: Diva Pres
21. Riyanto, Agos (2011). Aplikasi Metodologi Penelitian Kesehatan. Yogyakarta:Nuba Medika